Första intrycket av dig fås allt oftare online

I dag får vi allt oftare ett första intryck av varandra via nätet, och inte genom att träffas öga mot öga. Det har lett till att vi har blivit ”digitala detektiver”: Inför vårt möte söker vi information om dig. Vi granskar din LinkedIn-profil och tar reda på vem du är, vad du jobbar med och har jobbat med, vilka kollegor och kunder du har. Vad du har för kunskaper, erfarenheter och omdömen. På så sätt blir din profil därmed det första professionella intryck vi får av dig, innan vi träffas. Ta ett steg tillbaka och fundera – Speglar din nuvarande profil verkligen hur du vill bli uppfattad av andra?

Ditt personliga varumärke finns redan på internet. Om du gör en Googlesökning på ditt namn, kommer du att hitta alla möjliga länkar och referenser till dig själv. Om din LinkedIn-profil är väl utformad och genomtänkt, kommer den oftast upp bland de första sökresultaten när någon googlar ditt namn. Det beror på att LinkedIn till största delen består av text, något som gillas av sökmotorerna. Eftersom vi har en tendens att bara klicka på första sidan med sökresultat, klickar många sig snabbt vidare till din profil. Så är den nya verkligheten. Så om du inte redan har en profil, se till att skaffa en illa kvickt. Och om du redan har en, se till att den är riktigt vass. Då har du chans att komma högt upp i sökmotorerna!

Läs mer tips om hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn i min nya bok "Stick ut på LinkedIn" www.stickut.nu 
Vill du ha hjälp med din eller företagets LinkedIn-profil? Mejla mig på info@charlottehagard.se 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-